مشخصات آبراه سقف شیروانی که باید بشناسید

آنچه در این مقاله می خوانید:

سقف‌های شیروانی که در مناطق شمالی یا پرباران قرار دارند، برای هدایت آب جمع شده به سمت زمین نیاز به سیستم دقیقی دارند که به آن آبراه سقف شیروانی می‌گویند. اینکه این آبراه‌ها چگونه و با چه فونداسیونی تولید شوند تا بتوانند وظیفه خود را به بهترین نحو انجام دهند نکته بسیار مهمی است که لازم است به آن دقت شود.

با این حال اگر این آبراه‌ها ویژگی‌های لازم را نداشته باشند، نمی‌توانید انتظار عملکرد دقیق را نیز از آنان داشته باشید. به همین دلیل ما توصیه می‌کنیم تا محصولاتی با این اهمیت را از تولیدکنندگان معتبری مانند پانل بارون تهیه کنید تا با اطمینان خاطر از دوام و کیفیت از آن‌ها بهره ببرید.

ویژگی توضیح
آبگریزی بهتر با شیب دار بودن، آب به راحتی از سطح سقف سرازیر می‌شود و از خطر نشتی و آسیب به ساختمان جلوگیری می‌کند.
ظاهر زیبا شیروانی‌ها به دلیل شکل زیبا و سنتی‌شان، زیبایی و جلوه ویژه‌ای به ساختمان می‌بخشند.
تهویه مناسب فضای مناسبی برای جریان هوا و تهویه فراهم می‌کنند که می‌تواند در مقابل گرما و رطوبت مفید باشد.
عمر طولانی با درست و دقیق اجرا شدن و استفاده از مواد با کیفیت، سقف‌های شیروانی معمولاً عمر طولانی دارند و نیاز به نگهداری و تعمیرات کمتری دارند.
انعطاف پذیری در طراحی امکان انتخاب انواع مختلف طراحی، جنس و رنگ برای تطبیق با سبک و ذوق صاحبان ساختمان وجود دارد.
آبراه سقف شیروانی چیست؟
با شیب دار بودن، آب به راحتی از سطح سقف سرازیر می‌شود و از خطر نشتی و آسیب به ساختمان جلوگیری می‌کند.

آبراه سقف شیروانی چیست؟

پرباران بودن برخی مناطق علاوه بر منافعی که دارد می‌تواند مضراتی را داشته باشد. یکی از مضراتی که باران زیاد می‌تواند برای سازه‌ها به همراه داشته باشد ریزش سقف است. به همین دلیل سقف‌های شیروانی اصلی‌ترین گزینه‌ای است که در این شهرها به چشم می‌خورد. با این وجود، آب جمع شده بر روی شیروانی را چه باید کرد؟

در این موارد لازم است تا حتما علاوه بر فونداسیون محکم، سیستمی طراحی کرد که آب جمع شده به سمت پایین و زمین هدایت شده و نتواند آسیبی به سقف برساند. این سیستم به آبرو، آبچکان یا آبراه سقف شیروانی معروف است و امنیت سقف را تضمین می‌کند.

آبراه‌ها در چه مواردی کاربری دارند؟

مهم‌ترین وظیفه این آبروها آن است که بتوانند آب باران یا هر مایع و سیال دیگری که بر روی سقف جمع شده را کنترل کرده، جمع آوری نموده و به سمت زمین هدایت کند. در واقع انتقال آب باران از سقف به زمین دلیل اصلی قرار دادن آبراه است و به همین دلیل کاربردهای فراوانی می‌توان برای آن در نظر گرفت:

  • این آبرا‌ه‌ها را می‌توان بر روی ساندویچ پانل سقفی نصب کرد.
  • برای سقف پارکینگ
  • در محیط‌هایی مانند مرغ‌داری یا گلخانه

این آبراه چگونه تولید می‌شود؟

آبراه سقف شیروانی انواع مختلفی دارد؛ اما نکته اصلی در این است که این محصول در اغلب موارد با مایعاتی مانند آب باران سر و کار دارد و به همین دلیل لازم است تا از مواد و متریالی تولید شود که بتواند استقامت بالایی داشته باشد. مقاومت در برابر خوردگی یکی از ویژگی‌های اصلی این آبراه‌ها است و به همین دلیل در اغلب موارد آن را از ورق گالوانیزه تولید می‌کنند. البته گاه می‌توانید آبروهایی را پیدا کنید که از ورق‌های فولادی روی اندود تولید شده باشند؛ اما تعداد این موارد بسیار کم است.

گالوانیزه یک ویژگی بسیار مهم دارد و آن این است که در صورتی که مستقیما با آب در ارتباط باشد، نه تنها زنگ نمی‌زند؛ بلکه هیچ مشکل دیگری نیز آن را تهدید نمی‌کند و عمر مفید بسیار بالایی خواهد داشت. به همین دلیل اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آبراه سقف شیروانی از چه ابعادی تولید شده است؟

از آنجا که ابعاد سقف‌ها یکسان نیست، آبراه سقف شیروانی نیز در سایزها و اندازه‌های متفاوتی تولید می‌شود تا بتواند با سقف‌های مختلف تناسب کافی داشته باشد. اغلب این آبراه‌ها به شکل یک طرفه یا دو طرفه تولید می‌شوند تا بتوانند متناسب با شکل سقف و میزان باران، آب را به سطح دیگری منتقل کنند.

ضخامت این آبچکان‌ها اغلب بین 2 تا 3 میلیمیتر است؛ اما از آن کمتر یا بیشتر نمی‌شود. می‌توانید ابعاد آن را سفارشی‌سازی کنید؛ اما به صورت معمول بیش از 6 متر درازا ندارد. وزن این متریال نیز باید بر اساس سایر ابعاد تعیین شود؛ ام به صورت معمول کمترین وزن، 70 کیلوگرم خواهد بود.

سفارش انواع محصولات شرکت پانل بارن

برای استعلام قیمت و مشاوره تخصصی پیش از خرید با کارشناسان فروش تماس بگیرید.

محصولات پانل بارون

با تنوع این آبراه‌ها آشنا شوید

تنوع در تولید آبراه سقف شیروانی از آن رو است که هر کدام از این نمونه‌ها کاربرد خاصی داشته و برای مکان‌های متفاوتی تولید می‌شود. به همین دلیل است که باید برای انتخاب بهتر با این نمونه‌ها آشنایی کامل داشته باشید. انواع این آبروها عبارت هستند از:

آبراه لندنی

بیشترین آبراه‌هایی که در بازار می‌توانید پیدا کنید، آبراه لندنی با ضخامتی حدود0.4 میلیمتر و طول 3 متر است. حتی برای سقف‌های بسیار بزرگ نیز از این نمونه می‌توان بهره ببرید. با اتصال این آبراه‌ها به یکدیگر و برش دادن قسمت‌های اضافی می‌توانید بهترین شکل را متناسب با سقف به دست آورید. این آبراه از گالوانیزه تهیه شده است؛ اما باز هم احتمال آسیب در طولانی مدت را می‌توان برای آن پیش بینی کرد.

آبراه جعبه‌ای

از نظر ظاهر این آبراه از نمونه قبلی بسیار زیباتر است و به همین دلیل کاربرد بیشتری را می‌توان برای آن متصور بود. از نظر ضخامت تفاوت چندانی با آبراه لندنی ندارد؛ اما در مقابل دیگر خبری از زنگ‌زدگی در آن دیده نمی‌شود. به همین دلیل در ساخت انواع سوله اعم از واحد صنعتی و تولیدی، بیمارستان یا خانه بهداشت و مواردی از این دست نیز استفاده می‌شود.

آبراه یک طرفه- دوطرفه

یکی دیگر از تقسیم‌بندی‌هایی که برای آبراه سقف شیروانی انجام می‌شود، دو طرفه یا یک طرفه بودن آن است. تفاوت این دو نمونه با یکدیگر بیشتر به نحوه و سرعت انتقال و آب و اتصال به سقف دارد. همانطور که از نام آن‌ها می‌توانید حدس بزنید، آبراه‌های یک طرفه از یک سمت به سقف متصل می‌شوند، در حالی که دو طرفه‌ها را می‌توانید از هر دو سمت به سقف متصل کنید و در نتیجه سرعت انتقال و جمع‌آوری آب را به چند برابر افزایش دهید.

اغلب آبرو ساندویچ پانل از همه نمونه‌های زیر تولید می‌شود تا بتواند به بهترین شکل آب را از قسمت سقف به زمین هدایت کند. بهترین نوع این آبراه‌ها از ورق‌های گالوانیزه و به شکل دو طرفه است تا بتواند با سرعت بیشتری آب را به سمت پایین هدایت کرده و از ایجاد خرابی جلوگیری کند.

انواع آبراه سقف شیروانی
آبراه یک طرفه- دوطرفه، آبراه جعبه‌ای، آبراه لندنی

سخن پایانی

شدت بارش در برخی مناطق بسیار زیاد است و به همین دلیل احتمال خرابی سقف نیز پیش بینی می‌شود. به همین دلیل اغلب از سیستمی استفاده می‌شود تا بتواند آب جمع شده را هر چه بیشتر به نقاط دیگری منتقل کند. آبراه سقف شیروانی وظیفه این انتقال را بر عهده دارد.

با این وجود برای سفارش این متریال حتما سعی کنید با متخصصان پانل بارون تماس بگیرید تا بتوانید علاوه بر دریافت راهنمایی در زمینه سفارش نمونه مناسب‌تر کیفیت و قیمت مطلوب را نیز با هم به دست آورید. مشاوران این مجموعه آماده همکاری با شما هستند.

 

اگر خواندن این مقاله مفید بود لطفا 5 ستاره بدین
پانل بارون
پانل بارون

پانل بارون (PanelBaron): اولین وبسایت تخصصی در حوزه ساندویچ پانل و مصالح نوین ساختمانی

ساخت سوله با ساندویچ پانل

ساخت سوله با ساندویچ پانل (ساندویچ پانل سوله)

ساندویچ پانل پلی اورتان

ساندویچ پانل پلی اورتان

طریقه نصب ساندویچ پانل

نصب ساندویچ پانل

خرید فوم ساندویچ پانل

فوم ساندویچ پانل

ورق ساندویچ پانل

ورق ساندویچ پانل

وزن ساندویچ پانل

وزن ساندویچ پانل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *