انواع خرپا سقف

آنچه در این مقاله می خوانید:

برای اینکه بتوان یک سازه را با ارتفاع‌های مختلف یا متریال‌های متفاوت محکم کرد تا دچار هیچ مشکلی نشده و سقف آن آوار نشود لازم است از تمهیداتی استفاده کرد که یکی از آن‌ها خرپا است. خرپا سقف انواع مختلفی دارد و هر کدام برای نوع خاصی از سازه مناسب هستند. به همین دلیل ما در این مقاله به معرفی انواع خرپا سقف می‌پردازیم.

با این حال نکته مهم آن است که بتوانید سازه‌های خود را با دقت بالایی تولید کنید که همه نکات یک طراحی سازه در آن رعایت شده باشد. برای این کار لازم است تا از متخصصان پانل بارون بخواهید تا در این راه به شما کمک کنند.

انواع خرپا سقف ویژگی‌ها
بتنی مقاومت بالا در برابر فشار، ثبات بالا، امکان استفاده در ساختمان‌های بلند
فولادی  قابلیت اجرا و نصب سریع، مقاومت بالا در برابر بارهای سنگین، انعطاف‌پذیری بالا
چوبی سبک، زیبایی ظاهری، قیمت اقتصادی، آسانی در فرآیند ساخت و نصب
متراکم ترکیبی از ویژگی‌های بتن و فولاد، مقاومت بالا، وزن کمتر نسبت به خرپاهای بتنی
خرپا سقف چیست؟
خرپا بتنی، خرپا فولادی، خرپا چوبی

خرپا سقف چیست؟

اگر بدانید که سازه‌های صنعتی چه هستند و قبلا این سازه‎‌ها را دیده باشید، به خوبی شاهد واحدهای مثلثی در قسمت سقف آن بوده‌اید. این مثلث‌ها در واقع از قطعاتی بسیار باریک و البته به شکل خطوط کاملا مستقیم ساخته شده‌اند که انتهای هر خط به وسیله یک گره به بهش دیگر متصل شده است. انواع خرپا سقف کمک می‌کند تا سازه‌ها بتوانند نیروهای وارده را به کمک همین گره‌ها تحمل کند.

آنچه در زمینه این خرپاها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، نحوه ساخت است. انواع خرپا سقف می‌تواند کاربردهای متفاوتی داشته باشند و همین نحوه تولید و گره‌ها هستند که می‌توانند این تنوع را ایجاد کنند. به همین دلیل در ادامه به این نمونه‌ها خواهیم پرداخت.

خرپا کینگ پست

خرپایی که با نام King Post Truss شناخته می‌شود بیشتر برای سوله‌ها و سازه‌های بسیار کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد. علت این امر، طول آن است که از 8 متر تجاوز نمی‌کند. با این حال نکته مهم دیگر در زمینه این خرپا متریالی است که در آن استفاده می‌شود. بسته به نیاز سازه و تشخیص سازنده می‌توان آن را کاملا از چوب یا با ترکیبی از چوب و فلز تولید کرد.

خرپا پرات

این خرپا نیز Pratt Truss نام دارد و برای دهانه‌هایی استفاده می‌شود که ارتفاع و متراژ آن‌ها بین 6 تا 10 متر متغیر است. از آنجایی که برای تولید آن از فولاد استفاده می‌کنند نسبت به سایر نمونه‌ها هزینه کمتری داشته و اقتصادی‌تر است. ویژگی اصلی این خرپا را می‌توان فشاری دانست که قطعات عمودی آن ایجاد می‌کنند و بخش‌های مورب بیشتر وظیفه فشرده سازی را انجام می‌دهند.

سفارش انواع محصولات شرکت پانل بارن

برای استعلام قیمت و مشاوره تخصصی پیش از خرید با کارشناسان فروش تماس بگیرید.

محصولات پانل بارون

کویین پست

کویین پست‌ها در واقع انواع خرپا سقف هستند که بیشتر برای سازه‌هایی با متراژی معادل 10 متر طراحی شده‌اند. طراحی ساده آن‌ها باعث می‌شود تا بتوان از این نمونه در بسیاری از سوله‌ها و سازه‌ها استفاده کرد. . در واقع می‌توان گفت که یکی از کاربرد صفحات فلزی این نوع خرپا سقف است که خرپایی مطمئن محسوب می‌شود.

خرپا Howe

خرپای هاو نیز مانند کینگ ترکیبی از فولاد و چوب است که می‌تواند قابلیت هر دو نوع را همراه خود داشته باشد. بخش‌های عمودی خرپا که از اعضای تنشی هستند اغلب از فلز تولید می‌شوند و سایر قسمت‌ها با چوب طراحی شده است. ویژگی منحصر به فرد هاو این است که اندازه دهان متغیر است و بین 6 متر تا 30 متر می‌تواند متفاوت باشد.

خرپا فن

خرپا فن یا Fan Truss از فولاد ساخته شده و با وجود طراحی ساده‌ای که دارد می‌تواند بین 10 تا 15 متر را مدیریت کند. این نوع خرپاها از فولاد ساخته شده‌اند و برای اینکه بتواند از پرلین Z حمایت کافی را داشته باشد، قسمت وتر به بخش‌های کوچکی تقسیم شده تا گره‌های بیشتری داشته باشد.

خرپا North Light Roof Truss

یکی از انواع خرپا سقف که برای سازه‌های بسیار بزرگ مناسب است این نمونه است که ارتفاع ان به 20 تا 30 متر می‎‌رسد. ویژگی آن علاوه بر اینکه قابلیت استفاده برای سازه‌های صنعتی را دارد، آن است که می‌توان تهویه سقف را نیز در نظر گرفت.

خرپا چهارگوش

برای سازه‎‌های بسیار بزرگ مانند سالن‌هایی که ارتفاع بسیار بلندی دارند از این نوع خرپا استفاده می‌شود. سالن اجتماعات یا راه‌آهن و فرودگاه که ارتفاع آن‌ها زیاد و اندازه دهانه بزرگ است بهترین نمونه همین نوع از خرپا است که با نام Trusses Roof Quadrangular نیز شناخته می‌شود.

خرپا با وتر موازی یا Parallel Chord Roof Truss

بهترین انواع خرپا سقف که استقامت بسیار بالایی دارد این نمونه است که تقریبا نسبت به سایر نمونه‌ها هزینه بسیار کمتری نیاز دارد. متریال استفاده شده در ان چوبی است و دیگر نیازی به تیر یا دیوار حمال ندارد. به دلیل اینکه در ساخت آن از تکه‌های کامل چوب استفاده می‌کنند. در این نوع خرپا سقف برای اینکه نیروی تنشی کمتر شود، تکه‌های چوب به شکل یکپارچه انتخاب می‌شود.

خرپا قیچی

یکی از انواع خرپا سقف که برای کاهش بار به دیوار حمال احتیاج ندارد و می‌توان به آن عایق بندی متصل کرد یا از خرپا ساندویچ پانل در آن بهره برد. این نوع خرپا بیشتر مناسب برای سقف‌هایی مانند سالن‌های ورزشی یا کلیساها است و چون شکل آن وارونه است در قسمت اتاق زیر شیروانی فضای بیشتری وجود دارد.

خرپا پاشنه بلند

اگر سقف شما چوبی است این گزینه بهترین نمونه‌ای است که می‌توانید انتخاب کنید. فضای ایجاد شده توسط این نمونه بهترین انتخاب برای داشتن عایق بندی است و در ضمن همزمان از سازه نیز پشتیبانی می‌کند. با این حال برای اینکه بتواند نتیجه بهتری به همراه داشته باشد می‌تواند کیفیت بهتری را ارائه دهد. با این وجود نیاز به هزینه بیشتر داشته و می‌تواند مصرف انرژی را کاهش دهد.

انواع خرپا سقف
انواع خرپا سقف: خرپا پاشنه بلند، خرپا قیچی، خرپا چهارگوش، کویین پست

سخن پایانی

سازه‌ها برای اینکه استقامت داشته باشند لازم است تا در طراحی آنان بخش‌های مختلفی در نظر گرفته شود. به همین دلیل بهتر است که برای سازه‌های مختلف از طراحان خبره بخواهید تا این کار را برای شما انجام دهند. طراحان با انواع خرپا سقف آشنایی دارند و می‌توانند به کمک آن استقامت سازه شما را افزایش دهند. ما بهش ما متخصصان پانل بارون را معرفی می‌کنیم.

اگر خواندن این مقاله مفید بود لطفا 5 ستاره بدین
پانل بارون
پانل بارون

پانل بارون (PanelBaron): اولین وبسایت تخصصی در حوزه ساندویچ پانل و مصالح نوین ساختمانی

پارتیشن بندی سوله

منظور از پارتیشن بندی سوله چیست؟

انواع فلاشینگ

انواع فلاشینگ را بشناسید

فرمول خمکاری ورق

فرمول خمکاری ورق

کاربردهای محصولات پیش ساخته

کاربردهای محصولات پیش ساخته

کاربردهای صفحات فلزی

کاربردهای صفحات فلزی

سازه‌های صنعتی چیست؟

سازه‌های صنعتی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *