مراحل تولید ساندویچ پانل

آنچه در این مقاله می خوانید:

ساندویچ پانل به عنوان یکی از شاخص‌ترین فناوری‌های صنعت ساخت و ساز و نسل نوین مصالح ساختمانی مطرح است. همانطور که پیش‌تر گفته شد این پانل‌ها دارای ساختاری مرکب یا اصطلاحا کامپوزیتی هستند. قرار گرفتن لایه‌های متفاوت با خواص فیزیکی متفاوت کار را برای تولید این پانل‌ها پیچیده می‌کند.

از همین رو برای تولید انواع ساندویچ پانل از دستگاه‌ها و ماشین آلات پیشرفته استفاده می‌شود که ممکن است بعضی از آن‌ها وارداتی باشند. طی این خط تولید مکانیزه مراحل متعددی پشت سر گذاشته می‌شود تا پانل‌های ساندویچی به عنوان خروجی این خطوط تولید حاصل شوند. در مقاله به مراحل تولید ساندویچ پانل مختصر خواهیم پرداخت.

انواع روش پیوسته (Continuous)، غیرپیوسته (Discontinuous)
دستگاه های خط تولید رول فرمینگ، تزریق فوم، دبل بلت، دستگاه برش و انباشته سازی
مواد اولیه در خط تولید ورق های گالوانیزه رنگی یا ساده، مایع پلی ال، مایع پلی ایزوسیانات

انواع روش های تولید ساندویچ پانل

صفر تا صد ساندویچ پانل
فرآیند تولید ساندویچ پانل

به طور کلی تولید ساندویچ پانل به دو روش پیوسته (کانتینیوز) و غیر پیوسته (دیس کانتینیوز) تقسیم بندی می‌شود که مراحل تولید برای هر کدام از این روش‌ها متفاوت است.

در هر دوی این روش‌ها فوم و ورق مورد استفاده در ساندویچ پانل تولید می‌شود. در روش کانتینیوز هیچ دخالتی از سوی عامل انسانی رخ نداده و ساندویچ پانل طی فرایند تمام مکانیزه با استفاده از دستگاه دبل بلت، رول فرمینگ، دستگاه تزریق فوم، دستگاه انباشته‌ساز و دستگاه بسته‌بندی تولید شده و نهایتا مطابق ابعاد مورد نظر برش داده می‌شود.

در روش دیس کانتینیوز اما ممکن است مراحل متعددی توسط عامل انسانی طی شود. در این روش مواد پانل به‌صورت جداگانه تهیه شده و سپس آن‌ها را به شکل مورد نظر برش می‌دهند. پس از برش، پانل‌ها را تحت فشار مونتاژ قرار داده و در انتها، فوم به آن‌ها تزریق می‌شود.

روش کانتینیوز (پیوسته)

روش پیوسته برای تولید ساندویچ پانل را می‌توان به 3 بخش زیر تقسیم کرد:

  • بخش فرآوری لایه‌های خارجی
  • بخش فرآوری مواد عایق
  • بخش ساخت پانل‌ها

همچنین برای تولید ساندویچ پانل به شکل معمولی از دو بخش فلزی و یک فوم پلی یورتان استفاده می‌شود. ابتدا ورق‌های ساندویچ پانل‌ها را به اندازه مورد نیاز برش داده و سپس با استفاده از دستگاه‌های فرم‌دهی، دو قطعه روکش فلزی را به شکل دلخواه (ساندویچ پانل دیواری یا ساندویچ پانل سقفی) فرم می‌دهند.

البته دقت داشته باشید که ورق‌های انعطاف‌پذیر، مانند ورق آلومینیوم، ورق الیاف شیشه و ورق آسفالت را در دستگاه رول فرمینگ (فرم‌دهی) قرار نمی‌دهند. (آشنایی با انواع ورق ساندویچ پانل)

در ادامه اقدامات زیر به‌ترتیب برای تکمیل ساندویچ پانل‌ها انجام می‌شود:

  1. تخت کردن سطوح ساندویچ پانل‌ها با دمای 45 تا 65 درجه
  2. تزریق موادی که به‌عنوان عایق در نظر گرفته شده‌اند به هسته ساندویچ پانل‌ها
  3. اندازه‌گیری مواد شیمیایی و ترکیب آن‌ها در دستگاه فوم‌سازی برای پانل‌های PU-PIR یا پلی یورتان
  4. توزیع ترکیب مواد شیمیایی به‌صورت یکنواخت روی ورقه‌های زیرین
  5. قرار دادن فوم‌ها و نوارهای جانبی در یک غلتک دوبل و پرس کردن آن‌ها به ضخامت مورد نیاز
  6. بسته‌بندی فوم‌ها در یک پوشش پلاستیکی

این نوع روش تولید بسیار مناسب برای تولید ساندویچ پانل دیواری می باشد.

سفارش انواع محصولات شرکت پانل بارن

برای استعلام قیمت و مشاوره تخصصی پیش از خرید با کارشناسان فروش تماس بگیرید.

محصولات پانل بارون

روش دیسکانتینیوز (ناپیوسته)

سطح بهره‌وری روش ناپیوسته نسبت به روش پیوسته بسیار پایین است. از این روش اغلب برای تولید ساندویچ پانل‌هایی استفاده می‌شود که حالت و شکل غیرمتعارف داشته و امکان ساخت آن‌ها با روش پیوسته وجود ندارد. (نظیر ساندویچ پانل سقفی) همچنین در موقعیت‌هایی از این روش استفاده می‌شود که سرمایه‌گذاری در خط تولید پیوسته، توجیه اقتصادی نداشته باشد.

تفاوت‌ روش پیوسته و ناپیوسته

  • در مراحل تولید ممتد یا پیوسته نیروی انسانی نقش کمرنگ تری دارند.
  • در روش ممتد تجهیزات به صورت رباتیک بوده و درصد قطعا کمتری وجود دارد.
  • در روش غیر ممتد تولید به‌صورت ناپیوسته انجام می‌شود و در نتیجه در هر مرحله و ایستگاه، روند کار مدیریت می‌شود.

مواد اولیه در خط تولید ساندویچ پانل

  1. ورق های گالوانیزه رنگی یا ساده
  2. مایع پلی ال
  3. مایع پلی ایزوسیانات

مراحل تولید انواع ساندویچ پانل

خط تولید ساندویچ پانل
نحوه تولید ساندویچ پانل در کارخانه

در مرحله اولیه ورق‌ها به دو صورت اتوماتیک یا دستی با توجه به ابعاد مورد نیاز برش داده می‌شود و با دولایه رنگ رنگ آمیزی می‌شود. لایه اول برای زیر سازی رنگ اصلی و با استفاده از رنگ اپوکسی که به عنوان چسب نیز عمل می‌کند اعمال می‌شود. لایه دوم رنگ اصلی روی ورق ساندویچ پانل است که رال‌های متنوعی دارد.

سپس روی ورق‌ها با یک لایه چسب پلی اورتان پوشانده می‌شود. تفاوتی نمی‌کند که فوم پلی اورتان، فوم پلی استایرن، فوم اکس پی اس یا فوم پشم سنگ باشد. چسب پلی اورتان چسبندگی بین لایه فوم عایق و ورق را تامین می‌کند.

در مرحله بعد نوبت قرار گیری فوم ما بین دو لایه ورق زیره و رویه است. این عملیات به دو روش تزریق و یا قرار گیری دستی فوم بین ورق‌ها صورت می‌گیرد. در روش تزریق اتوماتیک تزریق توسط دستگاه تزریق با قابلیت تنظیم تراکم و ضخامت فوم انجام می‌شود. در روش دستی فوم رولی را بعد از چسب کاری ورق‌ها بین دو ورق قرار داده و متراکم می‌کنند. (فوم ساندویچ پانل)

دستگاه‌های مورد استفاده در خط تولید ساندویچ پانل

چه دستگاهایی در ساخت ساندویچ پانل استفاده می شود
مواد اولیه ساندویچ پانل
  • دستگاه رول فرمینگ : این دستگاه جهت باز کردن رول انواع ورق فلزی و فرم دهی و ایجاد طرح روی ورق‌ها استفاده می‌شود.
  • دستگاه تزریق فوم : این دستگاه مواد تشکیل دهنده فوم را به وسیله یک نازل روی یک صفحه می‌ریزد و سپس این مواد توسط یک شانه به صورت یکنواخت پخش می‌شوند. در این حالت بعد از طی فرایند پخت ساندویچ پانل برش داده می‌شود.
  • دستگاه دبل بلت : دستگاه دبل بلت نوعی دستگاه پرس است که در روش کانتینیوز استفاده به کار گرفته می‌شود. در این روش ورق‌های فلزی تحت فشار یک تسمه پرس می‌شوند.
  • دستگاه برش اره نواری : بدیهی است که کار این دستگاه برش قطعات ساندویچ پانل به ابعاد دلخواه و مطابق با سفارش مشتری است. (دستگاه برش ساندویچ پانل)
  • دستگاه بسته بندی : ساندویچ پانل‌ها تا قبل از بهره برداری باید از هرگونه آلودگی، خراش و یا آسیب‌های فیزیکی مصون بمانند. از همین رو با استفاده از یک روکش نایلون و کارتن بسته بندی می‌شوند.

روش های تست کیفیت ساندویچ پانل

ساندویچ پانل ها در چهار مرحله اصلی تحت شرایط تست کیفیت قرار می گیرند.

  1. تست کیفیت ورق های به کار رفته در ساندویچ پانل که در آن با استفاده از دستگاه های تست کیفیت ورق، ورق ها تحت فشار و تست مقاومت قرار می گیرند.
  2. تست کیفیت فوم عایق میانی، با توجه به نوع فوم مصرفی در بین ورق ها صورت می گیرد.
  3. از دیگر تست هایی که بر روی فوم های عایق صورت می گیرد، تست عملکرد آن هاست که فوم های عایق (پلی استایرن، پلی یورتان، پشم سنگ و پشم شیشه) با استفاده از دستگاه های مخصوص تحت شرایط آتش سوزی، مقاومت در برابر سرما و گرما و … قرار می گیرند.
  4. تست قطعات که در آن تعیین مقاومت فشاری، استحکام کششی عرضی ،خواص مکانیکی، تست سیستم چفت و بست صورت می گیرد.

جمع بندی

پس طی تمام این مراحل و خارج شدن ساندویچ پانل از خط تولید این محصولات به صورت دسته بندی شده و با نشان استاندارد و کاتالوگی در برگیرنده تمام مشخصات فنی مربوط به محصول تحویل مشتری داده می‌شود.

مشخصا تجهیزات و دستگاه‌های بروز کارخانه تولید کننده طی مراحل تولید ساندویچ پانل بسیار تعیین کننده و روی کیفیت محصول نهایی موثر خواهند بود. بنابراین حتما در انتخاب کارخانه تولید کننده انواع پانل ساندویچی این موارد را مد نظر داشته باشید.

اگر خواندن این مقاله مفید بود لطفا 5 ستاره بدین | 5/5 - (1 امتیاز)
پانل بارون
پانل بارون

پانل بارون (PanelBaron): اولین وبسایت تخصصی در حوزه ساندویچ پانل و مصالح نوین ساختمانی

ساخت سوله با ساندویچ پانل

ساخت سوله با ساندویچ پانل (ساندویچ پانل سوله)

ساندویچ پانل پلی اورتان

ساندویچ پانل پلی اورتان

طریقه نصب ساندویچ پانل

نصب ساندویچ پانل

خرید فوم ساندویچ پانل

فوم ساندویچ پانل

ورق ساندویچ پانل

ورق ساندویچ پانل

وزن ساندویچ پانل

وزن ساندویچ پانل

2 پاسخ

  1. سلام ممنون از وبسایت خوبتون میخواستم از نحوه تولید روکش های ساندویچ پانل اطلاعاتی کسب کنم؟

    1. سلام وقت شما هم بخیر و ممنون بابت اینکه ما رو انتخاب کردید.
      روکش های ساندویچ پانل معمولاً از ورق های فلزی با پوشش های مختلف مانند رنگ، روکش آلومینیومی، یا روکش گالوانیزه ساخته می شوند. پوشش های روکش ها علاوه بر زیبایی ظاهری، باعث افزایش مقاومت آن ها در برابر خوردگی و سایش می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *