زیرسازی ساندویچ پانل

آنچه در این مقاله می خوانید:

زیرسازی ساندویچ پانل برای انواع ساندویچ پانل سقفی و دیواری اجرا می‌شود و سپس پانل‌ها جایگذاری و نصب می‌شوند. زیر سازی یکی از مهمترین فرایندی است که قبل از به کار گرفتن ساندویچ پانل آغاز می‌شود و مقدمات آن را فراهم می‌کند. در بین انواع سازه ها، زیرسازی ساندویچ پانل بسته به نوع پانل متفاوت است و نیاز به مهارت و تجربه سازه ای دارد. ساخت فونداسیون ساندویچ پانل یکی از مهمترین مراحل در نوع ساندویچ پانل محسوب می شود. البته برای پانل های سقفی نیز از زیر ساخت استفاده می شود. زیرسازی نیازمند یک ساختار تکیه گاه است مگر در شرایط خاص و کوچک. زیرسازی وظیفه انتقال بار به سازه نگهدارنده و همچنین تثبیت موقعیت ساندویچ پانل ها را برای جلوگیری از خطر تخریب و در عین حال محافظت در برابر تغییر شکل ناخواسته و ایجاد کاربرد مناسب برای سازه بر عهده دارد. برای استفاده بسته به طرح و کاربرد، زیرساخت ها می توانند به صورت پیش ساخته یا از پروفیل های فلزی موجود در بازار ساخته شوند.

در این مطلب قصد داریم نحوه زیر سازی برای ساندویچ پانل‌ دیواری و سقفی را تشریح کنیم؛ پس از مطالعه این مطلب خواهید فهمید که چقدر زیرسازی مناسب برای ساندویچ پانل‌ها حائز اهمیت است.

انواع زیرسازی زیرسازی پانل سقف و دیوار
اجزای تشکیل دهنده پروفیل های قوطی شکل در ابعاد مختلف، انواع تیرآهن، اسکلت فلزی، میلگرد و بتن
مزایا زیرسازی افزایش کیفیت و استحکام سازه، ایمنی در اجرا، افزایش عملکرد سازه
نکات اجرایی بررسی میزان باد و لرزه خیزی مکان، نوع پانل و نصب سازه، فاصله گذاری ها بین ستون ها

‌نحوه زیرسازی ساندویچ پانل چگونه است؟

نحوه زیرسازی ساندویچ پانل به چه صورت است؟
نحوه زیرسازی ساندویچ پانل

زیرسازی ساندویچ پانل به معنای ساخت سازه یا فریم به وسیله پروفیل است که در نهایت ساندویچ پانل روی این پروفیل‌ها سوار شود. زیر سازی در واقع ساخت بستر برای جایگیری ساندویچ پانل‌ها است. پانل‌های ساندویچی به عنوان یک نوع پوشش و مصالح با کیفیت و مقاومت بالا مطرح هستند که در کنار پروفیل‌ها سر و شکل سازه‌ای به خود میگیرند. بنا بر آن چه گفته شد ساندویچ پانل در کنار پروفیل تشکیل یک سازه مستحکم را می‌دهند که استانداردها را جا به جا کرده است. از انواع پروفیل قوطی سایز 80*80، 40*40، ناودونی، انواع IPE و … در زیر سازی ساندویچ پانل بسته به نوع سازه و محاسبات طراح استفاده می‌شود. بعد از اجرای آهن کشی یا همان زیرسازی ساندویچ پانل‌ها در چهارچوب‌های ایجاد شده قرار گرفته توسط انواع روش‌های اتصالات در ساندویچ پانل‌ها و پیچ و مهره به پروفیل‌ها چفت می‌شوند. بعد از آن هم باقی مراحل مثل درزبندی ساندویچ پانل و آب بندی دنبال می‌شود.

نحوه اتصال ساندویچ پانل چگونه اجرا می‌شود؟

نحوه نصب و اجرا ساندویچ پانل
فرآیند اجرا و اتصال ساندویچ پانل به زیر ساز

در ابتدا زیرسازی ساندویچ پانل با محاسبه ابعاد و انتخاب سایز پروفیل آغاز می‌شود. سپس با استفاده از پروفیل‌ها آهن کشی انجام می‌شود. نهایتا ساندویچ پانل‌ها باید بین چارچوب‌های ایجاد شده قرار داده شوند و به یک دیگر و سپس به ستون‌ها و پایه ها متصل شوند. اتصال ساندویچ پانل‌ها به زیر سازی یا شاسی و یا اسکلت به کمک ناودانی و نبشی بر قرار می‌شود. برای اتصال نبشی‌ها و ناودونی‌ها به شاسی از تفنگ میخکوب زن یا پرچ استفاده می‌کنند. نبشی‌ها دارای زاویه 90 درجه هستند. این قطعات را در چهار گوشه قرار می‌دهند و به این ترتیب ایجاد یک قاب می‌کند که ساندویچ پانل‌ درون آن قرار بگیرد. اتصال خود پانل‌ها هم با کمک پیچ و مهره و نر و مادگی پانل‌ها برقرار می‌شود.

صفحات دیواری با ضخامت 4 سانتی متر معمولا در تمامی مناطق جغرافیایی با شکاف های کوچک 1/30 استفاده می شود. برای اجرای صحیح ساندویچ پانل ها باید تعادل لازم بین پوشش و زیرسازی ایجاد شود. تعادل به این معنی است که تعادل با حداقل و حداقل حجم ساختارهای پرکننده مقاومتی حفظ می شود. ساندویچ پانل یک متریال مدرن است که در سال های اخیر بسیار محبوب شده است. قبلاً گفتیم که هرچه پانل ها ضخیم تر باشند، استحکام بیشتری خواهند داشت. با افزایش ضخامت ساندویچ پانل می توان هزینه ها را کاهش داد، به جای خرید و ساخت پروفیل فولادی، می توانیم سایز پانل را افزایش دهیم و در نتیجه فولاد کمتر دیده شود. به همین دلیل فضای داخلی ساختمان ساخته شده از ساندویچ پانل بسیار زیبا خواهد بود.

سفارش انواع محصولات شرکت پانل بارن

برای استعلام قیمت و مشاوره تخصصی پیش از خرید با کارشناسان فروش تماس بگیرید.

محصولات پانل بارون

نکات مهمی که باید هنگام اجرای شاسی کشی ساندویچ پانل رعایت شود.

زیرسازی ساندویچ پانل فرایندی است که معمولا در محیط کارخانه تولید کننده و نه در سایت پروژه انجام می‌شود. تکنسین‌ها با استفاده از پروفیل‌های فلزی و دستگاه جوش نسبت به زیر سازی ساندویچ پانل اقدام می‌کنند. نکاتی مهمی وجود دارد که در رابطه با انتخاب پروفیل و اجرای زیر سازی باید رعایت شود. نکاتی که البته کارشناسان و تکنسین‌ها پانل بارون آن‌ها را مدنظر قرار می‌دهند :

  • ابعاد ساندویچ پانل (عرض و ارتفاع هر قطعه پانل)
  • توجه به بادخیز بودن و زلزله خیز بودن منطقه (نیروهای جانبی) و محاسبه این نیروها
  • مکان نصب سازه
  • نوع ساندویچ پانل و نوع اتصالات ساندویچ پانل
  • فاصله‌ی هر ستون از ستون مجاور (عرض یک دهنه)

انواع زیرساخت

نحوه زیر سازی ساندویچ پانل چگونه است؟
انواع روش های نصب زیرساز ساندویچ پانل

به طور کلی انواع زیر سازی ساندویچ پانل به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

  • زیرسازی ساندویچ پانل سقفی: به این ترتیب است که ابتدا قطعه را با استفاده از کش فلزی روی سقف نصب می کنند و سپس برای یک متر مربع ساندویچ از پیچ گالوانیزه استفاده می کنند. یکی از مهم ترین نکات در نصب ساندویچ پانل سقفی، قرارگیری صحیح همپوشانی است که باید با حفظ فاصله بهینه بین پانل ها انجام شود.
  • زیرسازی ساندویچ پانل دیواری: در این مدل سازه از پروفیل های 90*90 یا 80*80 استفاده می شود، این پروفیل ها اتو می شوند و سپس ساندویچ پانل ها به صورت افقی دور سازه قرار می گیرند و آهن برش خورده روی آن ها قرار می گیرد. در مرحله مونتاژ ساندویچ پانل ها پانل ها به هم متصل می شوند سپس ستون و پایه با پیچ و مهره به هم متصل میشوند.
نحوه نصب و زیرسازی ساندویچ پانل چیست؟
نحوه نصب زیرساز ساندویچ پانل سقفی

زیرسازی برای ساندویچ پانل‌ سقفی و دیواری اندکی متفاوت است. در زیر سازی پانل سقفی توجه بیشتری به ابعاد هر پانل داریم و ابتدا آهن کشی را با توجه به ابعاد پانل‌ها انجام می‌دهیم. تعیین و پیش بینی مکان‌هایی که اورلب داریم و همچنین محل تاج سقف بسیار حائز اهمیت است. به علاوه در هر متر مربع تنها امکان استفاده از یک پیچ سرمته گالوانیزه وجود دارد که پانل سقف بیش از حد سوراخ نشود. در زیر سازی پانل‌های دیواری اما کار کارشناسان و تکنسین‌ها راحت‌تر است؛ محدودیتی کمتری در رابطه با تعداد پیچ وجود دارد و در صورت تغییر ابعاد و اندازه ها امکان استفاده از پانل‌ها برش خورده و مناسب فراهم است.

زیرسازی ساندویچ پانل + نحوه اتصال و شاسی کشی

در سازه‌هایی که با ساندویچ پانل ساخته می‌شوند سازه بخش قابل توجهی از استحکام و همینطور وزن خود را از اسکلت یا شاسی وام می‌گیرد. تشخیص اینکه می‌توان از پانل‌هایی با طول بیشتر استفاده کرد یا عرض دهنه‌های اسکلت باید محدود تر باشد بسیار حساس و مهم خواهد بود. همچنین کیفیت و ابعاد زیرسازی ساندویچ پانل حائز اهمیت فراوان است. بنابراین این فرایند باید توسط کارشناسان با دانش و تجربه بالا انجام گیرد تا بهترین نتیجه حاصل شود.

اگر خواندن این مقاله مفید بود لطفا 5 ستاره بدین
پانل بارون
پانل بارون

پانل بارون (PanelBaron): اولین وبسایت تخصصی در حوزه ساندویچ پانل و مصالح نوین ساختمانی

ساخت سوله با ساندویچ پانل

ساخت سوله با ساندویچ پانل (ساندویچ پانل سوله)

ساندویچ پانل پلی اورتان

ساندویچ پانل پلی اورتان

طریقه نصب ساندویچ پانل

نصب ساندویچ پانل

خرید فوم ساندویچ پانل

فوم ساندویچ پانل

ورق ساندویچ پانل

ورق ساندویچ پانل

وزن ساندویچ پانل

وزن ساندویچ پانل

2 پاسخ

  1. سلام روز بخیر ممنون از شما
    فاصله تیرچه ها برای زیرسازی ساندویچ پانل چقدر باید باشد؟

    1. درود بر شما
      فاصله تیرچه ها برای زیرسازی ساندویچ پانل به عوامل مختلفی مانند نوع ساندویچ پانل، وزن ساندویچ پانل، ضخامت زیرسازی و بار مرده و زنده وارد بر ساندویچ پانل بستگی دارد. به طور کلی، فاصله تیرچه ها برای زیرسازی ساندویچ پانل باید بین 60 تا 120 سانتی متر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *