همه چیز درباره دانسیته ساندویچ پانل

آنچه در این مقاله می خوانید:

اگر تا به حال سراغ خرید هرگونه فوم پلیمری یا ماده‌ی دیگری برای عایق بندی رفته‌اید باید واژه‌ی دانسیته (چگالی) به گوشتان خورده باشد. فروشندگان این محصولات و همچنین فروشندگان ساندویچ پانل‌ها این کلمه را زیاد تکرار می‌کنند؛ در واقع آن‌ها درباره‌ی یک پارامتر بسیار مهم و اثرگذار بر کیفیت ساندویچ پانل صحبت می‌کنند که باید مورد توجه قرار گیرد.

در این مقاله در ابتدا با مفهوم دانسیته آشنا می‌شوید؛ سپس معنای دانسیته ساندویچ پانل و تاثیر آن در کیفیت پانل‌ها را خواهید فهمید. در نهایت، پس از آشنایی مختصر با حدود دانسیته عایق‌های میانی پانل‌ها، اثر آن را در قیمت محصول متوجه خواهید شد.

با دانستن موارد مطرح شده در نهایت خرید مناسب‌تری برای پروژه‌ی خود خواهید داشت.

دانسیته چیست؟

دانسیته یا چگالی که جرم حجمی یا جرم ویژه هم نامیده می‌شود در واقع جرم یک ماده در واحد حجم است.در بیان ساده‌تر دانسیته پارامتری است که میزان تراکم و فشردگی را نشان می‌دهد.  به عنوان مثال یک سانتی متر مکعب از ماده X چقدر وزن دارد. طبیعتا یک سانتی متر مکعب از چوب با یک سانتی متر مکعب از فولاد وزن یکسانی ندارند؛ این به این دلیل است که تراکم ذرات در فولاد بسیار بالاتر از چوب است.

کاربرد دانسیته سنجش فشردگی فوم عایق میانی
دانسیته فوم پلی یورتان PUR کلاس B1 41 کیلوگرم بر متر مکعب
دانسیته فوم پلی یورتان PUR کلاس B2 41 کیلوگرم بر متر مکعب
دانسیته فوم پلی ایزوسیانورات PIR 41 کیلوگرم بر متر مکعب
دانسیته فوم پشم سنگ 100 و 120 کیلوگرم بر متر مکعب
مزایا دانسیته و تاثیر آن هر چه دانسیته بیشتر باشد قیمت پانل بیشتر است

برای استعلام قیمت و مشاوره تخصصی پیش از خرید با کارشناسان فروش تماس بگیرید.

محصولات پانل بارون

دانسیته برای ساندویچ پانل به چه معناست؟

مقدار دانسیته برای فوم ساندویچ پانل اهمیت دارد. چند مقطع هم اندازه از فوم پلی اورتان تولید شده توسط کارخانه‌های متفاوت را در نظر بگیرید به عنوان مثال نمونه‌هایی 40*40 به ضخامت 10؛ این ابعاد برای همه‌ی نمونه‌ها برابر است. اگر این نمونه‌ها را وزن کنید نمونه‌‌ای که وزن بیشتری دارد چگال‌تر است یا دانسیته بیشتری دارد. این به این معنا است که فشردگی ذرات فوم در آن نمونه بیشتر است. عدد دانسیته ساندویچ پانل نشانگر این است که فوم یا عایق میانی به کار رفته در ساندویچ پانل چقدر سنگین‌تر است و هر چه سنگین‌تر باشد خبر از فشردگی بیشتر ذرات فوم می‌دهد.

مشخصات آبراه سقف شیروانی که باید بشناسید

دانسیته چه تاثیری بر کیفیت ساندویچ پانل دارد؟

برای یک فوم عایق و به تبع آن برای ساندویچ پانل‌ که فوم عایق بیس و لایه اصلی آن تلقی می‌شود، تمام ویژگی‌هایی که آن‌ها را از سایر مصالح متمایز می‌کند تابع فشردگی ذرات فوم است. به بیانی دیگر فوم هرچه متراکم تر باشد در برابر رطوبت، حرارت و برودت غیر قابل نفوذ تر و مقاوم‌تر خواهد بود و به استحکام و دوام بیشتری خواهد داشت.

تنها مقاومت در برابر نفوذ صوت است که با دانسیته رابطه مستقیم ندارد؛ هرچه دانسیته فوم کمتر باشد صوت در میان خلل و فرج فوم کشته خواهد شد و به میزان کمتری از ساندویچ پانل عبور خواهد کرد؛ یعنی مقاومت در برابر صوت با دانسیته رابطه معکوس دارد. البته فوم‌های پلیمری و انواع دیگر عایق مثل پشم سنگ در تمام حالت‌ها نسبت به مصالح دیگر به شکل قابل توجهی در برابر نفوذ صوت مقاوم‌تر هستند.

دانسیته عایق حرارت عایق رطوبت عایق صوت
+ + +
+

حدود دانسیته مهم‌ترین عایق‌هایی که در پانل بارون استفاده می‌شود.

تاثیر دانسیته روی قیمت

البته که بخش عمده قیمت ساندویچ پانل‌ ها به ورق فلزی که در لایه بیرونی به کار گرفته شده مربوط می‌شود؛ با توجه به اینکه روز به روز هم قیمت فلزات رو به افزایش است. اما عایق میانی هم به عنوان یکی از سه لایه موجود در ساندویچ پانل روی قیمت این محصولات موثر است. هر چه دانسیته عایق بیشتر باشد، چه مواد پلیمری و چه پشم سنگ و پشم شیشه، عایق عایقی با کیفیت‌تر و مستحکم‌تر به حساب می‌آید و طبیعی است که قیمت آن هم بیشتر باشد. البته این اختلاف قیمت به هیچ وجه قابل توجه نیست.

اگر خواندن این مقاله مفید بود لطفا 5 ستاره بدین
مواد اولیه ساندویچ پنل
پانل بارون
پانل بارون

پانل بارون (PanelBaron): اولین وبسایت تخصصی در حوزه ساندویچ پانل و مصالح نوین ساختمانی

ساخت-سوله-با-ساندویچ-پانل

ساخت سوله با ساندویچ پانل (ساندویچ پانل سوله)

ساندویچ-پانل-پلی-اورتان

ساندویچ پانل پلی یورتان

ساندویچ-پانل-نسوز

ساندویچ پانل نسوز (ضد حریق)

ساندویچ-پانل-پشم-سنگ

ساندویچ پانل پشم سنگ

نصب-ساندویچ-پانل

نصب ساندویچ پانل

فلاشینگ-ساندویچ-پانل

فلاشینگ ساندویچ پانل

2 پاسخ

    1. سلام بر شما خانوم حسینی عزیز، دانسیته ساندویچ پانل تاثیر زیادی بر عملکرد آن دارد. به طور کلی، هرچه دانسیته ساندویچ پانل بیشتر باشد، آن ساندویچ پانل دارای مقاومت و استحکام بیشتری خواهد بود و همچنین عایق بهتری برای گرما و صوت خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *